Varustelista: Bikepacking ja Bikerafting - Jaska Halttunen

Bikerafting ei ole mitään ihan tavallista pyörämatkailua.

Artikkeli kirjoitettu kaupallisessa yhteistyössä Scandinavian Outdoor Storen, Partioaitan sekä Adlibriksen kanssa. Teksti sisältää *-merkillä merkittyjä mainoslinkkejä, joiden kautta tilatuista tuotteista Reppuretki saa pienen komission auttamaan sivuston ylläpitämisessä.


Itselläni polkupyörämatkailu alkoi vuonna 2016 kun tein pitkän suunnittelun päätteeksi retken Hangosta Nuorgamiin. Tällä retkellä ei ollut tarkoitus mennä lyhintä reittiä, vaan tein reittisuunnitelman kulkemaan luontokohteiden kautta - retkellä tuli nähtyä niin Kolin upeat maisemat kuin Pyhä-Nattasten erikoisen komeat kalliomuodostelmat. Jos tuosta retkestä haluat lisää tietää niin * voit ostaa vaikka kirjani - tahi vaihtoehtoisesti katsoa aiheesta tehdyn elokuvan.

Tämä retki oli minulle käänteentekevä sekä maailmankuvaani mullistava. Retki käänsi eloni suunnan. Ennen tuota retkeä en ollut viettänyt luonnon helmassa kuin pari hassua yötä ja nyt olen seonnut jo laskuista. Eli uusi projektini #FILLARIPÄIVÄKIRJA2 vie minut kerta toisensa jälkeen syvemmälle metsään. Pois pikiteiltä ja autojen seasta. Metsään etsimään uusia polkuja ja seikkailuita.

Suomi on luontoseikkailijan paratiisi!

Ei näiltä maisemilta voi parempaa toivoa.

Mutta jospa tähän alkuun avaisin hieman termistöä:

Mitä on Bikepacking ja Bikerafting?

Monipäiväinen maastopyörämatkailu on Bikepackingin ytimessä, tarkoituksena kantaa kaikki tarpeellinen pyörän seljässä: ruoka, majoite ja muut varusteet. Reittien pituuden ja keston saat päättää aivan itse - mutta minulle Bikepacking tarkoittaa vähintään yön yli retkeä. Retket voivat alkaa kotiovelta ja suuntaat vaan metsään tutkimaan tuttuja ja tuntemattomia polkuja. Tai ne voivat vaatia pidempää suunnittelua ja matkoja lähemmäksi kohdetta. Tarkoituksena on nähdä, kokea ja tuntea luonto sellaisena kun se kuilloinkin näyttäytyy. Mennään rauhakseen eteenpäin ja jätetään kiire taakse, historiaan.

Bikerafting termi tulee kun yhdistetään sanat bikepacking ja packrafting. Bikerafting on kaikkea kuin yllä, mutta pyörän päälle tai reppuun otetaan mukaan myös packraft, reppulautta. Ja tilaisuuden tullen saat pakattua pyörän varusteineen lautan päälle ja jatkaa matkaa vesiteitse. MRS-packraftit painavat mallista riippuen noin 3-5 kg ja ne pakkautuvat makuupussin tai teltan kokoiseen tilaan. Packraftiä voit käyttää järvissä, poukamissa, joissa ja koskissa oman taitotason ja lautan käyttötarkoituksen mukaan. Käyttökuntoon laittaminen vie noin 5 minuuttia.

Bikepacking-touhuissa kaikki pitää mahtua (tai ainakin se helpottaa) pieneen tilaan joten varusteiden hankkimisessa olen käyttänyt pitkälti kriteerinä sitä, että kamat pakkautuvat pieneen tilaan ja keveys on plussaa. Mutta toisaalta haluan fiilistellä ja nauttia matkanteosta ja retkeilystä. Joten mukana kulkee risukeitin sekä nokipannu, jotta saan tarpeen tullen kaffetkin keiteltyä. Ja vaatetta otan aina tarpeeksi mukaan, ettei pääse kylmä tai märkä yllättämään. Majoitteeksi olen valinnut itselleni riippumaton koska se on pirun miellyttävä paikka viettää yönsä. 

Minulta on kysytty usein, ehkä liiankin usein, että mitäs tuo sinun fillari painaa kamojen kanssa? Aina olen jotain ympäripyöreää siihen takaisin vastannut, kuten: ”En ole tuota ikinä uskaltanut punnita, mutta jos hatusta pitäisi jotain heittää niin riippuen minkä sortin retkelle olen lähdössä ja kuinka moneksi yöksi niin paino kertyy varmaan joku 15-25kg”. Tätä kirjoittaessa en vieläkään sitä tiedä mutta kun jutun päähän pisteen laitan niin sekin kyllä selviääpi!

Tässä tulen lyhyesti käymään läpi Bikerafting-kesävarustukseni - kaiken mitä 5 yön retkelle otan mukaan kun seuraavalle retkelleni suuntaan Mäntyharjulle ja Repoveden kansallispuistoon - Verlan ja edelleen Kouvolan maisemiin. Varusteita olen hankkinut pikkuhiljaa ajan varrella. Osa varusteista on peruja Suomen läpi pyöräilyltä ja osan olen hankkinut vasta äskettäin tulevia retkiäni silmällä pitäen.

Fillari laukkuineen.

KAIKKI LÄHTEE PYÖRÄSTÄ

Fillari: Dude CF 8.0 Trail - DUDEhan se ei ole retkipyörä laisinkaan. Itselleni tämä vekotin on kumminkin valikoitunut luottokumppaniksi, sillä suurin osa ajostani on työmatka- ja kuntoilupyöräilyä. Mutta kun haluan lähteä metsään retkelle saan tämän pyörän varustettua laukuin ja tarakoin ongelmitta.

Tarakat: Blackburn Design / Fatbike rack - Nämä on parhaat tarkat mitä rahalla saa - ne ovat erittäin hyvin muokattavissa olevat kapistukset ja sopivat pyörään kuin pyörään oli siinä kiinnityspaikkoja tahi ei. Tukevaa tekoa ovat ja ei pienistä tai vähän isommistakaan kolhuista säikähdä. En vaihtaisi toisiin. (Asennusvideo)

Ohjaustanko: Surly - MOLOKO bar + laukku - Ohjaustanko tuli vaihdettua tähän hirvensarveen - aika hurjan näköinen, mutta toimiva hirvitys. Ohjaustanko antaa vaihtelua ajoasentoon sekä siihen on näppärää ja turvallista kiinnittää laukut. Saa tukevasti kiinni ja asennus jättää vaijereille hyvin tilaa. (Arvosteluvideo)

Tankolaukku: Blackburn Design Outpost Carryall (2kpl) - Todella näppäriä, pieniä ja keveitä laukkuja, joissa kätevä pitää pikku naposteltavaa, juomapulloa tai vaikka Gopro-kameraa.

Navigaattori: Garmin EDGE 1030 - Tästä kapistuksesta + Garmin Basecamp -ohjelmistosta (* topo maastokartastolla) on tullut minulle luottokumppani uusia retkiä suunnitellessani. Ohjelmiston avulla pystyn suunnittelemaan reitin käyttäen karttapohjan polkuja joihin ohjelmisto luo ”automaattisesti” jäljen. Kun olen saanut reitin suunniteltua voin siirtää sen navigaattoriin. Edge 1030 on mukavan kokoinen pyöränavigaattori, josta ei tarvitse tihrustaa missä kuljet ja mistä seuraavaksi olet kääntymässä. Tähän kun vielä liitän pidemmille retkilleni external battery packin niin ei tarvitse olla huolissaan 4-5 päivään, että akku kapistuksesta loppuisi. Sopiva peli, en paremmin sano! (Reittisuunnitteluvideo)

Valot: Kesällä en fillarissa edessä valoja pidä, mutta pimenevissä elokuun illoissa nekin ovat jo paikoillaan. Valot edessä ja takana tuovat turvallisuutta teillä liikkumiseen ja ovathan nuo tuikut apuna myös leirielämässäkin. Otsalampusta Lumoniten Compass R:stä on tullut minulle uskollinen kumppani - tiukan paikan tullen se toimii myös hyvin ajovalona mutta parhaimmillaan se toimii otsavalona helpottaen leirieloa. Lukuisten eri valotehojen puolesta se on myös pirun monipuolinen valo. Käytän ns. moonlight-tehoa riippumatossa kirjaa lukiessani. (Arvosteluvideo)

Laukut: * Ortlieb  Bikepacking - Ortliebin laukkuja olen käyttänyt alusta asti - näitä laukkuja voi surutta kehua maasta taivaisiin. Kestävää ja lujaa laatua ja 100% vedenpitävyys - näihin kamoihin voi luottaa, ei tarvitse pelätä että vaatteet ja muut varusteet kastuisivat. Laukuille myönnetään 5 vuoden takuu. 

Itselläni on käytössä:

  • 15l HANDLEBAR-PACK + Accessory-Pack

  • * Back Roller Plus

  • GRAVEL-PACK -sivulaukut

  • 16,5l SEAT-PACK

  • 6l frame pack

Korjausvälineet:

Tien päältä vesille.

BIKERAFTING

Dodii, ja sitten tähän reppulauttaan. Bikerafting-seikkailulla pyörän pakkaaminen on hieman erilaista. Sivulaukut vaihtuvat isompiin: Back Roller Plus -laukkuihin ja Seat-pack laukku tipahtaa kokonaan pois.

Packraft: MRS Microraft - Omistin aikaisemmin MRS:n perusmallin, jonka vaihdoin viime suvena versioon missä on ISS-säilytyssysteemi - eli lautan takaosassa on vetoketju, jonka ansiosta voit täyttää varastointipussit omilla tavaroillasi ja sijoittaa ne lautan sisälle. Joten ei muuta kuin vetoketju kiinni ja pumppupussilla ilmaa sisään. Loput henkäisyt pitää puhaltaa ihan omia keuhkoja käyttäen, jolloin saat lauttaan tarpeeksi ilmaa. Vaihtoehtona on myös hommata pieni akkukäyttöinen pumppu, jolla lautta täyttyy hikoilematta. Turvallisuuden nimissä mukaan on hyvä ottaa melontaliivit. Anfibion puhallettava malli painaa vain 350g ja menee pieneen kokoon joten ne on kätevä pitää mukana.

Sitten fillarista renkaat irti ja runko lautan etuosan päälle, jonka päälle laitetaan renkaat nätisti, sidotaan kiinni lautassa oleviin kiinnityslenkkeihin ja eikun vesille. Lautta on monipuolistanut retkiäni, kuten arvata saattaa. On mukavaa ja virkistävää istahtaa kanoottiin ja meloskella menemään pitkin järven rantoja tai kaposia jokia. (Video)

Riippumatto ei vaadi tasaista alustaa.

MAJOITUS

Riippumatto: Bushmen Zen Ultralight - Minulle riippumattoilu muodostui alusta asti ainoaksi oikeaksi tavaksi retkeillä. Ensimmäisillä retkilläni käytin DD-Hammockin ultralight-settiä. Mutta siitä kun aika jätti hommasin uuden Bushmen Ultralightin, joka onkin parasta mitä tiedän. Pituutta ja leveyttä riittää - itse olen 183cm / 100kg.  On oikeastaan kaksi juttua mikä nostaa mattoilun ylitse muiden.

  1. Leiripaikan valinta on pirun helppoa- tarvitset periaatteessa vain kaksi puuta jotka on sopivan välimatkan päästä toisistaan.

  2. Käyttömukavuus - Lämmin yksiö, kotelo, riippumatossa on yksinäisen matkailijan hyvä olla.

Jotta riippumattoilusta pääsee nauttimaan säällä kuin säällä, se tarvitsee hieman tarvikkeita ympärilleen. Underquiltin makuupussin alle lämmittämään ja suojaamaan itikoilta. Hyttysverkko pitämään ötökät pois itse matosta. Sekä kaiken päälle tarppi suojaksi sateelta ja kaikelta muulta. Itse tykkään pitää tarppia majani yllä satoi tai paistoi. Se tekee pesästäni jollakin tapaa kotoisamman ja suojaavamman.

Makuupussi: Untuvapussi Pajak Radical 1Z - koko XL (205cm):

  • kokonaispaino: 440 g (L-koko)

  • Tilavuus: 2.2 litraa (L-koko)

  • Comfort 5 °C (naisten)

  • Limit 0 °C (miesten)

  • Extreme -15 °C

  • Untuva sertifioitu - ei elävistä - hanhen ja ankanuntuvaa

  • Elintarviketeollisuuden sivutuotteena

Video - Näin pystytät riippumattoleirin

Tärkeä tankkausaika.

Sigg 1,5l pulloRAVINTO + VESI

Tämä se on tärkeä, jollei tärkein, osa-alue retkeilyssä. Fillarimatkoilla kesällä todella tärkeää on nesteytys ja vesi ylipäätään. Minulla kulkee matkassa 1,5l + 3l + 0,75l vettä pyörän kyydissä. Vettä kuluu juodessa ja ruokaa valmistaessa. Vaikka yritänkin olla aina veden äärellä kun teen ruokaa - jolloin puhdasta vettä säästyy juomiseen. Nesteytyksen tasapainottamiseksi minulla on aina mukana suolaa ja magnesiumtabletteja. Pidän yhdessä juomapullossa koko ajan magnesiumvettä.  Vettä kannattaa siis tankata aina kun siihen tulee mahdollisuus. Kannan myös mukanani vedenpuhdistinta jota voin käyttää tiukan paikan tullen.

Kesällä sapuska ei säily, joten minä käytän kuivamuonaa ja välipaloiksi varaan mukaan rutkasti Lidlin pähkinäsekoitusta, johon olen lisännyt suolapähkinöitä sekä Snickerssejä.

Mukanani kulkee välillä virveli, ja jos sattuu Ahti suomaan antimiaan niin myös paistinpannu, jotta saan fisuset hyvin paistettua. Saattaa myös olla, että teen kotosalla valmiiksi täyttävän lettutaikinan ja varaan mukaan kananmunia (jotka rikon valmiiksi pulloon) ja nyrkillisen voita. Kun illalla nuotiolla pääsen keräämään lähimpäristöstä vuohenputkea, nokkosta, koivunlehtiä ja teen horttaplättyjä. 

Retkimuona: * Summit to eat - ei natriumglutamaattia tahi palmurasvaa, ei keinotekoisia aromeja. Valmis annos on pakkaskuivattu - jolloin ruoka on maistuvampaa. Ja eräpäivä 7 vuotta valmistamisesta. Mukana myös * Jerkkua sekä mysli+puhtikaura -yhdistelmä - lisää vain vesi!

Vedenpuhdistin: Sawyer Micro Squeeze -filtteri. Aika rohkeasti olen vettä käyttänyt Etelä-Suomessakin kirkasvetisistä järvistä ja joista - mutta viime aikoina olen alkanut sitä snadisti arastelemaan. Joten nyt käytän tuota vedenpuhdistinta aina kun otan juomavettä jostain lätäköstä. Kaffenkeitto ja sapuskavedet keitän vaan.

Vesipullot: * Sigg 1,5l pullo kiinni alarungossa Topeak XL-telineessä, joka kiinni rungossa tämmöisillä adaptereilla. Repussa * 3l Camelbak, sekä yksi 0,75l juomapullo.

Kahvikuppi ja ottimet: * Kupilkan ISO kuksa - pitkävartinen lusikka-haarukka, sekä Riipipuukon custom-puukko.

Risukeitin: * Bushbox XL Combination Kit - kulkee aina mukana, sillä kaffet tykkään aina "tulilla" keittää - saapas retkipyöräilijäkin vähän savun hajua sieraimiin.

Keitin: * Primus kaasu - Kaasukeitin on kesäreissuilla sen takia mukana, että jos et tulia saa tai jaksa tehdä, niin tällä Primuksen keittimellä vesi kiehuu todella nopeasti niin kuivamuonan kuin teenkin tekemiseen.

Kahvipannu: * Trangia 0,6l - Kaffepannu kulkee aina mukana, sillä minun retkeni ovat pitkälti fiilistelyä, johon kuuluu kuppi jos toinenkin kuumaa tummaa kahvia.

Paistinpannu: * Trangia 25 - Paistinpannu kuuluu oleellisesti kaveriksi risukeittimelle tai nuotiolla kokkailuille. Sillä saa hyvinkin munakkaan paistettua ja on siinä myös affenet tullut voissa kärryytettyä.

Tuluskukkaro: * Light My Fire -tulukset, sytykkeet (vanulaput) sekä tulitikut.

Garminin näyttö helpottaa navigointia.

LISÄTARVIKKEET

  • Uima- / sukelluslasit

  • Pussukoita - mihin saa hyvin pakattua ilmatiiviisti tavaroita - pysyy kamat edes jotenkin järjestyksessä (puhtaat vaatteet / pyykkipussi)

  • Hattu

  • Kirja

  • Muistilehtiö

  • Latausjohtoja (gopro (lataustelakka), puhelin, drone, garmin navi + kello, Compass R)

  • Gopro + kamera kiinnikkeitä: kännykkä, suu, kameranjalka

  • Suojapussi kännykälle

  • Rahapussukka: käteistä + kortti

Kesän retkiä odotellessa.

ENSIAPU / HYGIENIA

  • Aurinkorasva

  • Laastaria ja sidettä

  • Kyypakkaus

  • * Sea to Summit -pyyhe

  • Hammasharja + tahna

  • Punkkipihdit

  • WC-papru

  • Suihku = järvi, joki, lampi - joskus luksusta niin varaan saunan jostain.

VAATETUS

Jokainen pukeutuu tavallaan - mutta mie pukeudun käytännöllisesti ja mukavasti. Vaatetta pitää olla mukana tarpeeksi, että voit lisätä, poistaa, vaihtaa vaatetusta - vallitsevien sääilmiöiden mukaan. Vaatteissa on tärkeä niiden materiaalit,  hengittävyys ja käyttömukavuus.

Ajovaatteet:

  • Pehmustetut bibin shortsit

  • Kevyet ja hengittävät shortsit

  • * T-paita

  • Kalsarit

  • Sukat: Thernoskin FXT nilkka

  • Kengät

  • Ajohanskat

  • Ajolasit

Vara- ja lisävaatteet:

Sadevaatteet:

  • Sadehousut

  • Sadetakki

  • Kengänsuojat

  • Kypärähuppu

  • Vedenpitävät hanskat

Leirivaatteet:

Yövaatteet:

  • Merinovillakerrasto

  • Merinovillasukat

  • Merinovillapipo

Kuvauskalusto + sälä:

  • Drone DJI Spark + vara-akut

  • Gopro hero 8 black + vara-akut

  • Pokkari - Olympus TG5

  • Puhelin - Iphone 11pro

  • Varavirtapankki 2kpl

Tänne se GPS ohjasi!

DUDE & kamat

Ja nyt sitten totuuden hetki koittakoon - eli fillari + kamat puntariin. DUDE painaa sen 14kg ja kamat siihen niskaan 27kg ja sehän tekee yhteensä tuommoiset kevyet 41kg.  Eli aikas hyvä perstuntuma meikällä on ollut kun on kamojen painoa pitänyt arvioida. Tämä on siis maksimit mitä bikerafting reissuilla tulee kamaa mukana roudattua - ja maaliin päästessä kuorma on muutamalla kilolla keventynyt kun on kaikki sapuska syöty :).

Siinä se koko komeudessaan - aika hurjalta tuo tavaran määrä kuulostaa itsestänikin kun sen tällä tavalla ensimmäistä kertaa paperille laitoin. Mutta tässä kaikessa bikerafting-touhussa ei ole kyse urheilusuorituksesta vaan hidastamisesta, joten vaikka kuormaa on niin pyörä sen suht helposti teitä ja polkuja pitkin eteenpäin kuljettaa. Ja muistakaa, että tämän harrastuksen voi aloittaa paljon vähemmällä. Tämä on vain minun tapani mennä ja tehdä, ja olen tätä tavaramäärää kerännyt vuosia.

Loistavia tulevia seikkailuita ja kireitä ketjuja - Jaska Halttunen

PS: Jos kiinnostaa enemmälti minun retket niin pistäs kanavani seurantaan:

#FILLARIPÄIVÄKIRJA:
Facebook
Instagram
Retkipaikka
YouTube